Wat is Pilates

Uitspraak van Joseph Pilates:
"het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet"

Pilates is een trainingsmethode voor lichaam en geest, waarbij je dmv oefeningen je lichaam versterkt en tevens rekt.
Alle oefeningen worden vanuit een diepe bewuste ademhaling, opperste concentratie, correcte houding- en bewegingstechniek, langzaam en vloeiend uitgevoerd.
Pilates heeft als doel een sterk en stabiel lichaamscentrum op te bouwen. Wanneer je regelmatig Pilates beoefent, krijg je een betere houding en worden je spieren sterker en je bewegingen soepeler.

De Pilatestechniek

De lessen worden gedifferentieerd gegeven. Dat betekent dat in 1 les verschillende niveaus zitten. Elke oefening wordt indien nodig aangepast.
Alle lessen worden gegeven conform de huidige veiligheidsnormen en ontwikkelingen.
Het beheersen van deze techniek kost voor een docent veel studie en voortdurende training.
Hierdoor verschilt Pilates ook van andere trainingsmethodes.
Het beoefenen van Pilates is niet zomaar iets. Pilates vraagt toewijding, geduld en energie.

Pilates is het bewust trainen van je lichaam en geest.
Het geeft je kracht, ruimte en soepelheid van lichaam en geest.

 
 

Matlessen

In een Pilatesmatles worden de Pilatesoefeningen grotendeels op de mat uitgevoerd. De oefeningen worden altijd nauwkeurig opgebouwd.

Je ontwikkelt een sterk lichaamscentrum, betere houding, flexibele wervelkolom en lichaam met mooie, lange spieren. Daarnaast krijg je een betere circulatie, stofwisseling en een groter lichaams- en zelfbewustzijn. Door de grote variëteit aan oefeningen en het al dan niet werken met weerstandsmateriaal word je elke les weer uitgedaagd (Circles, grote en kleine ballen, toning balls, Therabands, foamroller, stick, bar )

De lessen helpen je lichaam sterker te maken en sneller te herstellen na revalidatie bij een blessure. Daarnaast is Pilates een mooie aanvulling naast het beoefenen van bv. dans en elke andere vorm van sport.

De matlessen zijn mixed level en bestaan uit maximaal 15 deelnemers.
Je wordt begeleid en uitgedaagd vanuit je mogelijkheden.



Stretch and smile

Ruil stijfheid in voor een soepel en beweeglijk lichaam!
Naast alle dynamische activiteiten heeft het lichaam ook soepelheid nodig om goed te kunnen functioneren.
In elke les worden alle spiergroepen en bewegingsposities rustig en met aandacht gestretched en uitgedaagd al dan niet met gebruik van materiaal zoals een stok, kleine balletjes, foamroller, blokken of een band.

Er worden verschillende stretch technieken gebruikt zoals bv. PNF-stretching ((stretch- contract- stretch/release) om meer flexibiliteit en bewegingsruimte te creeren.
Stretch en smile is een mooie mix tussen yin yoga en restorative ( herstellende ) technieken.
Je leert zelfbehandelingstechnieken om je bindweefsel te masseren en rehydrateren.
Ervaar zelf deze stretchreis en gun je lichaam een wekelijkse smile!

Deze les is geschikt voor alle leeftijden en een aanrader om op een zachte manier je lichaam soepel te houden.