Wat is yoga?

Het woord “yoga” komt uit het Sanskriet en betekent, verbinden, verenigen of in balans brengen. Yoga kan een manier zijn om ervoor te zorgen dat lichaam, geest en ziel op harmonieuze wijze samenwerken. Het beoefenen van yoga is een uitstekende manier om aan je gezondheid te werken.
Yoga was van oorsprong een helende kunst en had tot doel disharmonie in lichaam en geest op te heffen. Tegenwoordig kan een yogales zowel fysiek, meditatief of een mix van verschillende stijlen zijn.
De stijlen kunnen bijvoorbeeld Hatha Yoga, Iyengar Yoga, Vinyasa Yoga, Poweryoga, Hotyoga of Yoga Flow zijn. Elke stijl kent zijn specifieke accenten en wordt ook door elke docent op zijn eigen manier geinterpreteerd met inachtneming van correcte uitlijning en volgens de laatste technieken en veiligheidsnormen.
Yoga vermindert de geestelijke onrust, herstelt de natuurlijke flexibiliteit van rug, nek en ledematen en kan het lichaam activeren bij het genezingsproces na verrekking en letsel.


Flow yoga

Flow yoga is een yogales waarbij de houdingen elkaar in een zachte flow opvolgen.

De asana's ( houdingen) worden stapsgewijs opgebouwd , waardoor elke lichaamspositie uitgedaagd, versterkt en verlengd wordt.
Indien nodig kan elke houding aangepast worden aan je eigen mogelijkheden.

De ademhaling (pranayama) begeleid je ontspannen van de ene naar de andere houding.
Alle lichaamsposities komen aan bod ( bv: staan, zitten, ruglig, buiklig, omgekeerd)
Flow yoga is een heerlijke zachte meditatie in beweging. Het opent je lichaam daar waar het nodig is en zorgt dat je lichaam weer gaat stromen. Je werkt aan kracht, soepelheid en een betere ademhaling.
Een stromend lichaam geeft een stromende en open geest, nieuwe energie en kracht.

Yoga bestaat niet alleen uit het doen van de asanas (houdingen ). Yoga is meer.
Yoga laat je naar binnen kijken. Yoga verfrist , heeft humor, is met beide benen op de grond en geeft je elke sessie ook een detoxing effect.
Er wordt elke les ruim aandacht besteedt aan o.a. ademhaling, concentratie en meditatie en er worden regelmatig thema's behandeld ( zoals, balans, vertrouwen, openen, reiniging ).

Ook zin gekregen om jezelf weer op te laden en te verfrissen?
Dan nodig ik je uit om een keer mee te doen!

"De enige weg naar buiten is naar binnen"


 

 
 

Stoelyoga

In een stoelyogales ervaar je elke week een heerlijke flowyogales op- en rond de stoel.
Deze les is voor elke leeftijd geschikt en een goede keuze als je vanwege een bewegingsbeperking niet meer op een matje kunt werken of het gewoon wat rustiger aan wil doen.
Je hele lichaam wordt op een zachte manier in beweging gezet ondersteund door het zachte ritme van de adem.
Voeten, handen, rug, borst, onder-en bovenlichaam worden weer soepel in beweging gezet en ook de lichaamsposities ( bv: rotatie, buigen, strekken) worden op een gevarieerde manier uitgedaagd.
Doe een keertje mee en gun jezelf een uurtje soepelheid, kracht, vitaliteit en een kalme geest!

Stoel yoga wordt momenteel in Park Zuiderhout in Teteringen gegeven.
De lessen zijn voor zowel bewoners als andere geïnteresseerden toegankelijk.
Kijk op het lesrooster voor lesdagen, tijd en locatie.

Ben je geinteresseerd in stoelyoga, maar dan op een andere dag en tijd?
Laat het ons weten!


Yin yoga

Yin Yoga houdt je Yang yogabeoefening in balans of yin yoga is yoga voor de gewrichten en niet voor de spieren. Yin Yoga is een mooie aanvulling bij alle sporten.
Yin yoga daagt de verbindende weefsels, zoals de banden, botten en ook de gewrichten van het lichaam uit dat normaal niet vaak geoefend wordt zoals in een actieve stijl van yoga asanabeoefening.
Het is geschikt voor bijna alle levels van studenten.

Yin yoga is een perfecte aanvulling bij de dynamische en gespierde vormen van yoga die interne warmte en de verlenging en het aanspannen van de spieren benadrukken.
Yin yoga daagt over het algemeen de verbindende weefsels van de heupen, het bekken en de lage rug uit.
Terwijl deze vorm als eerste saai lijkt, passief of zacht kan een yin beoefening behoorlijk uitdagend zijn vanwege de lange duur van de houdingen. De houdingen kunnen 1 tot 3 minuten worden aangehouden.

Yin en Yang weefsels reageren verschillend wanneer ze beoefend worden. Dit moet je ontdekken en ervaren om te voelen wat Yin Yoga betekent. Nadat je het hebt ervaren, al is het maar 1x, dan zul je realiseren dat je maar de helft van de asanabeoefening hebt gedaan.

Yin Yoga is niet herstellende yoga.
Net zoals alle andere yogavormen; als de weefsels zijn beschadigd, geef jezelf dan de kans om te herstellen/helen voordat je de training weer hervat.

Yin Yoga geeft je lichaam ruimte, ruimt spierspanningen op en geeft meer zachtheid in het bindweefsel.
Yin Yoga is een hele fijne zachte vorm van Yoga.

Yin Yoga is een aanrader als de actieve yoga te pittig voor je is en je op zoek bent naar een rustige, zachte yogavorm.

Probeer het eens en je ervaart het meteen!

.